TonjeogStian.no
TONJEOGSTIAN.NO
Lørdag 31. oktober 2009 kl.14:37 Skrevet av Stian

Sunwing Resort Tenerife - Fanabe

14 dager med sol og varm på Sunwing Resort.

Destinasjon: Sungwing Resort, Spania, Tenerife, Fanabe
Lengde på reisen: 14 dager
Antall reisende: 2 voksne og 1 barn (1 & 1/2 år)
Reiseselskap: Ving
Flyselskap: Thomas Cook
Totalpris: kr. 24 200,- (Fly & hotell)
Flytid: 5 timer og 40 min

Flyreisen

Min store skrekk når jeg er ute og flyr, er at jeg skal havne i nærheten av en barnefamilie. Da vet man at det blir skriking, til stadighet noen som skal ut og gå i midtgangen og leking med maten med tilhørende risiko for å bli tilgriset. Vel innen på flyet, innså jeg at det nå er jeg som er denne skrekken. Klokken er 7 om morgnen. Vi har vært våkne siden kl 4. Mini har ikke sovet og er i ferd med å bli overtrøtt. Vi forsøker å få Victoria til å sove og er i ferd med å lykkes.
De fleste syns ofte det er gøy med barn til å begynne med. Men med 5 timer i et trangt flysete, kan denne gleden gå fort over. Victoria er i ferd med å sovne, men ved siden av oss sitter det en i sin beste bestefaralder. Hver gang Victoria gløtter på øynene, benytter han muligheten til å si "Titt-titt" eller "Er du så blid du da?". Vennlig, men bestemt, advarer jeg han mot han ikke må forstyrre da han kommer til å angre på dette senere på turen. Det var for sent. Mini sovner ikke før flyvertinnene starter med "Kaffe-Te-Te-Kaffe".

Vi overlever flyturen, men det var noen harde kamper innimellom med en overtrøtt jente som nektet å sove før vi var fremme. Det ble mye leker, kjeks og saltstenger. Setene våre så ikke ut etterpå. Allikevel var det en utrolig service vi fikk av personalet ombord. Dette fikk vi merke allerede når vi kom ombord da det lå en stor pose med mat til Victoria på setene våre. Ikke av den type med masse godteri. Her var det vann, banan, rosiner og babymat til Victoria. Vet ikke om personalet var klok av skade, men det var helt tydelig at innholdet var gjennomtenkt og det var i flere anledninger til god hjelp for holde vår førstegangs syden-reisende rolig.
Vi var svært fornøyd med flyselskapet begge veier og har aldri vært borti bedre service på en flytur til utlandet. Personalet var forøvrig både norske, svenske og danske. Skal man sette fingeren på noe som helst, så er vår anbefaling at du ikke betaler ekstra for bedre seter. De som hadde gjort det, fikk riktignok seter ved nødutgangen og noen bedre benplass, men ikke alle. I et tilfelle var det faktisk noen som fikk dårligere benplass selvom de hadde betalt ekstra. De som sitter ved nødutgangene har så god plass at det omtrent hele tiden var noen som stod i nærheten mens de strakk på bena. Mye støy med andre ord.

Ankomst flyplassen

Rask og grei ankomst, godt synlige reiseleder og ventene busser. Måtte riktignok vente litt lenge på avgang med bussen, men dette var fordi reiseselskapet måtte være helt sikker på at de fikk med seg alle.

Hotellet Sunwing Resort Fanabé

Dette er et leilighetshotell med tilhørende resturant og kolonial. Det meste av personalet snakker nordisk. Det var mulighet for å kjøpe "all inclusive", noe som ville dekket alle måltider, dog til begrensede tider. Dette valgt vi ikke å gjøre fordi vi måtte spist der alle dager for at det skulle lønnet seg økonomisk. Vi liker å gå ut og spise mye, og valgt derfor ikke dette. Spiste på hotellet 4-5 dager totalt. Stort utvalg fra frokost- og lunsjbuffet, noe varierende på middagbuffene. Det merkelige var at det noen dager var mye tilbehør mens det andre dager var mye av kjøtt og fisk. Aldri tilstrekkelig utvalg av begge deler. Jeg syns at dersom man er på tur, bør man også benytte seg og se hvordan maten serves på lokale resturanter og cafér.

Aktiviteten på hotellet var mange og bar preg av en svært flink gruppe med ansatte som hadde ansvar for underholdning og aktiviteter. Aktivitetgrupper hver dag for barn fra 3 år og oppover samt tre kvarter bassengaerobikk hver dag for jentene og volleyball i vannet for pappapen. Victoria var forløpig litt for liten til å være med alene på aktiviteter. Jeg forstår allikevel godt de som hadde litt eldre barn og knapt var utenfor hotellet. Her var det så mange aktiviteter at ungene alltid hadde noe å gjøre.

Strender

Fin strand like i nærheten med noe grovkornet strand, men til tider litt for høye bølger for de aller minste. To solsenger og en parasoll kostet 15 €.

Utflukter

Mange drar igjen og igjen til Tenerife for å oppleve nye ting. Vi valgte to utfluktsdager hvor vi dro til henholdsvis Siam Park og Loro Parque. Siam Park er et badeland på geografisk samme størrelse som Bø Sommarland, men i Siam Park er det langt flere sklier og muligheter for aktiviteter.
Loro Parque er en dyrepark med en mengder dyreshow. Alt fra spekkhoggere til sjøløver og pappegøyer. Helt fantastiske show og absolutt et "must" hvis man reiser til Tenerife. Begge parkene var svært godt gjennomført til hver minste lille byggestein. Svært imponerende hvordan parkene var utformet.

Leiebil

Vi leide en Golf med barnesete, totalt kr 64 € for en dags leie. Vi fryktet veiene og gale sjåfører, men jeg syns overhode ikke det var noe verre enn å kjøre i Norge og det var svært få som kjørte over fartsgrensen på 120 km som var de fleste plasser.

Shopping

Shoppingmulighetene er mange på Tenerife. Men det kan være vanskelig å skille på hva som er en ekte vare og hva som ikke er det samt hvilke selgere som har ærlige hensikter og hvem som ikke har det. Det første som møter deg når du nærmer deg stranden, er alle solbrilleselgerne. Uorginale solbriller som forsøkes selges til alle, men spesielt de som ikke går med solbriller. Om kvelden bytter disse selgerne ut solbrillene med armbåndsur. Jeg har selv vært selger i mange år og skal passe meg for å kaste stein i glasshus, men pågangen fra disse syns jeg var i meste laget. Dersom du har med deg eller er jente med litt lengde på håret, vil du også stadig få spørsmål fra afrikanske hårflettere. Ikke noe mindre pågående disse.

Det er også mange butikker, men det er vanskelig å vite om du kjøper orginalvare og at det eventuelt ikke er tyvegods. Jeg hadde tenkt å kjøpe ny linse til mitt Nikon-kamera, men lot det være da jeg stort sett bare ble presentert for produkter som var tydelig brukt. Derimot var vi på flere kjøpesentre som med butikker av den mer seriøse sorten. Her handlet vi noe klær og sko. Prisene er noe lavere, omlag 20 % vil jeg tippe, enn i Norge.

Mat

Når man er på tur, spesielt når man har med seg barn, er man opptatt av mat. De fleste måltider utenom middag spiste vi på hotellet, enten i resturanten eller vi tilbredte enkel mat i leiligheten. Middagene spiste vi ofte ute på ulike resturanter med varierende hell. Spesielt kjøtt var av ulik kvalitet. Noen steder var det bare tørt og elendig, mens andre steder fikk vi kjøtt som knapt nok var medium stekt når vi ba om "well done". De dyreste resturantene (medium prisnivå sammenlignet med Norge), var de beste. Her var både kvaliteten på maten bra og servicen var bra.

Jeg tviler på at vi reiser til Tenerife med det første igjen, men det er litt mer fordi det er "been there - done that". Kan allikevel trygt anbefale dette til barnefamilier. Hadde vi vært uten barn, hadde vi nok reist et annet sted. Fordi som vil ha med barn og allikevel ha mulighet til å slappe av, er Sunwing Resortferie absolutt å anbefale :)

Skriv kommentar:

Navn:
Hjemmeside (Hvis du har):

E-post (Blir ikke synlig for andre):